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Message par Ultor128 Ven 7 Sep 2012 - 10:04

Je suis tombé sur un post des plus intéréssant sur le forum Corvette U.S. le topic est très long mais d'une grande qualité de part ces intervenant (ancien de chez GM, ingénieur motoriste entre autre) et de part les renseignement distillés:

2001 Corvette Z06, 385 horsepower LS6 – 12.6 seconds @ 114 mph

2002-2004 Corvette Z06, 405 horsepower LS6 – 12.4 seconds @ 116 mph

2005-2007 Corvette Z51, 400 horsepower LS2 – 12.5 seconds @ 115 mph

2008-2009 Corvette Z51, 436 horsepower LS3 – 12.4 seconds @ 117 mph

Conclusions based on factory performance figures:

The 405 horsepower Z06 has a 2-mph quarter-mile speed advantage over its 385 horsepower brethren. This breaks down to a one-mph benefit for each 10 horsepower in otherwise identical cars.

When comparing the performance of a 400 horsepower LS2 equipped Corvette to a 436 horsepower LS3 model, the LS3 only has a 2-mph speed advantage rather than the 3-mph advantage that 36 more horsepower should provide in identical cars. This mismatch is the result of the LS3 Corvette being 38 pounds heavier as well as horsepower ratings that were derived using different parameters. LS3 engines are rated using the revised SAE J1349 procedure where testing is done with an independent witness guaranteeing that correct guidelines were followed under the SAE J2723 verification process. LS2 was rated using the previous SAE J1349 standard. GM has consistently underrated engines by a few horsepower under the older guidelines.

Tony ********, a key employee at the Bowling Green Assembly Plant, told me that LS2 engines actually rated somewhere between 406 and 408 horsepower under the original J1349 method. He was not aware of ratings under the newer standard, but by using GM’s published performance data, we can calculate that LS2 would have been rated at 411 horsepower under the newer certified protocol. Here is the logic: GM’s numbers show that for an increase of 10 horsepower there is a 1 mile-per-hour increase in quarter-mile speed. The effect of increased weight for LS3 Corvettes is minus .5 mph when compared to LS2 cars, which weigh 38-pounds less. Five horsepower is needed to account for the .5 mph lost to weight so 25 horsepower is needed for the 2-mph quarter-mile speed difference between LS2 and LS3 Corvettes. If Chevrolet used a 436 hp-LS3 in performance testing, which they did, and a 25-hp advantage is necessary to account for the 2-mph speed difference, LS2 would rate at 411 SAE Certified Horsepower (436 – 25 = 411). Also, GM engines rated under the original J1349 standard gained from 1 to 29 horsepower when re-rated under the revised J1349 parameters with J2723 certification. By adding 5 horsepower to 406, the low number Tony ******** stated, we again come up with 411 certified horsepower.

Chevrolet most likely underrated the LS2 for marketing purposes. Z06 was the Holy Grail of Chevrolet performance, so rating the new base engines at the same or higher power levels as the 405 horsepower LS6 would have violated the exclusiveness of Corvette’s top performing model.
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Message par Biker74 Ven 7 Sep 2012 - 10:13

CQFD

La différence entre les 2 moteurs en terme de performance est insignifiante puisqu'effectivement le surplus de poids est compensé par les quelques chevaux supplémentaires.
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Message par Jackcelere Ven 7 Sep 2012 - 11:09

1% a peine plus de différence;;; pas de quoi fouetté un chat Wink

15cv de plus sur 350 ça ce sent mais ca ne change pas grand choses finalement.... Alors 4-8 sur 400, on ne les sent probablement même pas. De plus en fonction du rodage, on gagne ou perds des HP... d'ou une fourchette couramment admise de +-5% de puissance. CQFD comme disent les anciens de classe prépa :p
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Message par Ultor128 Ven 7 Sep 2012 - 11:45

411 H.P. chez eux, cela donne chez nous 15/16ch en plus étant donné que 400 H.P. fait 404ch. Donc conjugué à un poids moindre du moteur cela compte!
CQFD comme disent les gars qui savent de quoi il en retourne Wink
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Message par PMO Ven 7 Sep 2012 - 12:42

c'est vrai que 0.5 secondes de plus ou moins c'est une question de vie ou de mort pour aller cherche le pain le LS2 plus puissant que annoncé! 839752
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Message par Ultor128 Ven 7 Sep 2012 - 13:01

PMOPMO a écrit:c'est vrai que 0.5 secondes de plus ou moins c'est une question de vie ou de mort pour aller cherche le pain le LS2 plus puissant que annoncé! 839752

Ah ben sur un million d'année tu gagne une heure le LS2 plus puissant que annoncé! 839752
Bon sinon la preuve par quatre, étonnant:

Chevrolet gives Corvette LS2 engines a 400 horsepower rating at 6,000 rpm and LS3 engines a 430 horsepower rating at 5,900 rpm. When equipped with the optional NPP exhaust system, LS3 is rated 436 horsepower at 5,900 rpm. LS3 was rated using the updated SAE J1349 procedure and then certified under SAE J2723. LS2 was only rated under the previous SAE J1349 standard, however, GM engines that were rated under both SAE procedures gained from 1 to 29 horsepower under the newer certified method. The Cadillac STS-V with its Northstar V8 gained 29 horsepower when re-rated under the new protocol.
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Message par blackorsaire Ven 7 Sep 2012 - 13:43

...Tu sais Ultor, ce qui compte avant tout, c'est de passer sur un banc sérieux, rigoureux et réglé (un peu) pessimiste, un banc indépendant, et là, il y a des surprises! chez eux tous, pas un n'échappe aux mensonges, donc l'équilibre est maintenu par rapport aux chiffres officiels pirat
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Message par Ultor128 Ven 7 Sep 2012 - 14:04

Je suis a 100% avec toi. Le problème est dans le fait qu’intentionnellement GM à sous-estimé la puissance du LS2.

It appears that when the LS3 Corvette was first introduced at its 2007 Corvette Museum unveiling, Chevrolet’s power point presentation purposely omitted showing that Z51 and NPP exhaust optioned cars were used in performance testing. Also, LS3 power was compared to the 395 horsepower Trailblazer SS LS2. Apparently this was done to make the new model Vette look like a bigger improvement over the previous LS2 car than it actually was. This was a poorly done marketing ploy. The following year’s power point presentation made a small but significant correction showing that manual shift performance figures were derived with a Z51 equipped car—the 436 horsepower option was still not mentioned. Surprise!...Finally!...At the April, 2009 National Corvette Museum C5/C6 Bash, Tadge Juechter, Corvette Chief Engineer, admitted that performance times for LS3-Z51 cars were obtained with the 436 horsepower engine. Another mistake was made at the 2007 information session: The new LS3 Corvette was given credit for a 7:56 time at Germany’s Nurburgring. That time was actually run by the C5-Z06…Chevrolet never ran an LS3 Corvette at the Nordschleife. It was common knowledge that a 2006 LS2 Corvette had already established a time of 7:59 at the “Ring.” Why did Chevy slant their 2007 presentation of the new LS3 Corvette with wrong and misleading information? I believe it was to cover the fact that the LS2 had been underrated—showing a greater performance differentiation would accomplish that.

LS2 should have received a 406 SAE Net horsepower rating when it was first used in the new 2005 C6 Corvette. The only reason this did not happen was Chevrolet’s concern about offending C5-Z06 owners by having an equal or more powerful engine in the new base Corvette. The following year, LS2 would have been re-rated at 410 or 411 SAE Certified horsepower under the new standard if LS3 had not already been planned as its 2008 replacement.

Beginning in 2006, GM policy was to rate all new engines along with existing engines that were continuing in production to the SAE Certified standard. Corvette’s LS7 was the first engine to receive a rating under the revised protocol. It was initially rated at 500 horsepower under the old J1349 standard, but gained 5 horsepower under the new. If LS2 had also been given a certified rating, Chevy would have been forced to advertise LS2’s true numbers. I’m sure marketing played a part in the decision not to rerate. The engine was only one year old in 2006, still too close to the 2004 C5-Z06, and being able to advertise a 30 horsepower increase in the C6’s fourth production year (2008) would be a great selling point at just the right time. Also, rerating the LS2 to 410 or 411 Certified horsepower in 2006 would have been a large power increase for an existing 400 horsepower engine, proving that LS2 was intentionally underrated at its introduction in 2005


http://forums.corvetteforum.com/c6-corvette-general-discussion/2138143-ls2-certified-horsepower-for-ls2-guys.html

il y as beaucoup de lecture mais cela est très informatif avec des note interne GM...
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Message par Jackcelere Ven 7 Sep 2012 - 15:43

MOI, je me souviens que la Vette du poissonrouge était passé au dyno et qu'il était plutot déçu (LS2).

En même temps ce jour là, tout le monde était plutôt déçu, a part moi :p
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Message par WHIZZ Ven 7 Sep 2012 - 16:35

LS avait même failli avoir un remodelage gratuit du capot ce jour là... le LS2 plus puissant que annoncé! 839752
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Message par Jackcelere Ven 7 Sep 2012 - 17:17

WHIZZHOT a écrit:LS avait même failli avoir un remodelage gratuit du capot ce jour là... le LS2 plus puissant que annoncé! 839752

De la baie de pare brise, si ma mémoire est bonne. Didier avait eu de bons reflexes ce jour là le LS2 plus puissant que annoncé! Willy_ni
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Message par WHIZZ Ven 7 Sep 2012 - 17:26

Oui c'est vrai, tu as raison !!
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Message par Jackcelere Ven 7 Sep 2012 - 17:34

WHIZZHOT a écrit:Oui c'est vrai, tu as raison !!

Arrête, ça me gêne Embarassed lol! lol! lol! lol!
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Message par blackorsaire Ven 7 Sep 2012 - 18:09

...j'avais oublié cette anecdote! MOP et Whizz avait apporté une table complète de petit déjeuner, de bons souvenirs quand même
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Message par WHIZZ Ven 7 Sep 2012 - 19:16

blackorsaire a écrit:...j'avais oublié cette anecdote! MOP et Whizz avait apporté une table complète de petit déjeuner, de bons souvenirs quand même

C'était en 2008... !!!
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Message par phil Lun 17 Sep 2012 - 14:57

LS2 hier au banc: 375cv d'origine avec Borla
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Message par blackorsaire Lun 17 Sep 2012 - 15:09

... On a beau leur dire, voir plus haut, les croyances persistent : merci pour ta contribution qui remet les pendules à l'heure le LS2 plus puissant que annoncé! 839752
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Message par Ultor128 Lun 17 Sep 2012 - 15:43

phil a écrit:LS2 hier au banc: 375cv d'origine avec Borla

+1 party1
Bravo!!!!
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Message par blackorsaire Lun 17 Sep 2012 - 15:48

Ceci dit, la banc dont tu parles Phil, est un peu pessimiste, on sait qu'on a au moins ça mais les mesures sont faites sérieusement et pas là pour flatter l'ego du client


Dernière édition par blackorsaire le Lun 17 Sep 2012 - 16:18, édité 1 fois
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Message par phil Lun 17 Sep 2012 - 16:05

C'est clair; il y avait une Opel GT modifiée qui était passée à 335cv sur un autre banc et là elle est sortie à 291cv donc très variable quand même.......
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Message par WHIZZ Lun 17 Sep 2012 - 19:24

Ultor128 a écrit:
phil a écrit:LS2 hier au banc: 375cv d'origine avec Borla

+1 party1
Bravo!!!!

Euh non, pas bravo... willy
LS2 vendu pour 400 HP, mesuré à 375ch...
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Message par blackorsaire Lun 17 Sep 2012 - 19:35

J'avais remarqué et me suis bien le LS2 plus puissant que annoncé! 839752 attention à l'air trop pur; en vrai c'est 375 et pas 475 au lieu de 404! Laughing c'est ainsi, faut s'y faire et upgrader des périphériques ou plonger dans le bloc ou/et ...
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Message par Ultor128 Lun 17 Sep 2012 - 21:09

WHIZZHOT a écrit:
Ultor128 a écrit:
phil a écrit:LS2 hier au banc: 375cv d'origine avec Borla

+1 party1
Bravo!!!!

Euh non, pas bravo... willy
LS2 vendu pour 400 HP, mesuré à 375ch...

Ben non, bravo +1000000. TOUTES les voiture ont une dissipation très importante de leur puissance moteur.
Une voiture donné pour 400hp qui donne au banc 375 c'est remarquable! Une GTR 2009 de 480ch perd 80 ch sur le banc de Motor Trend par exemple. Une 458 Italia en perd 65. Alors seulement 25 de dissipée pour le LS2, c'est une très bonne performance, si vérifié... Sur les fofo us ont est plutôt vers les 360 pour les LS2.
Les puissances annoncés par les constructeur sont au moteur...C'est là que se trouve la fable, il faudrait quelle soit mesuré au roue. Le fameux rwhp des américains.


Dernière édition par Ultor128 le Lun 17 Sep 2012 - 21:15, édité 1 fois
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Message par blackorsaire Lun 17 Sep 2012 - 21:15

Mes excuses, Ultor, je retire un peu de bois de ton bûcher! Laughing

J'en ai vu passer des Vettes au banc, Z, 06/R1, GS, LS2, 3 , aucune ne sort les ch constructeurs; ce qui m'avait rassuré, c'est que c'est pareil, et surtout pire chez les concurrents; rassuré dans le fait que toutes choses étant égales par ailleurs; au demeurant, on le voit bien sur la route. La ZR1 sort en général 580 au banc, la Z06 480/490 et les LS3 autour des 400, voilà ce que je peux dire
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Message par WHIZZ Lun 17 Sep 2012 - 21:17

Mais dans le cas présent, il me semble qu'on parle bien de 375ch au vilo et pas 375 rwhp.
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