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climatisation fonctionnement

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Message par bubu39 Mer 4 Jan 2017 - 12:41

Salut à tous,

en tant que béotien de la corvette et des voiture US quelqu'un pourrait m'expliquer comment fonctionne l'air conditionné et la climatisation sur la C5.

quand il fait très froid elle refuse de se mettre en service, mais j'ai par moment le voyant A/C qui s'éteint puis se rallume puis s'éteint de nouveau et se rallume etc... parfois s'éteint pendant 1 minute environ et se rallume... j'ai du mal à comprendre ce qui se passe.

Un peu d'aide ne serait pas de refus.

Merci par avance.
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Message par RICOU82 Mer 4 Jan 2017 - 13:04

je pense à un manque de fluide de climatisation, faire vérifier le circuit de clim dans un centre auto ou autre !!!
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Message par bubu39 Mer 4 Jan 2017 - 13:06

il vient d'être recharger totalement...

et aucun code défaut sur le HVAC
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Message par RICOU82 Mer 4 Jan 2017 - 13:31

le circuit à été rechargé, OK , mais tient-il la charge? si tu as une fuite au compresseur ou sur une tuyauterie, tu pourra recharger autant de fois que tu veux, ton circuit se videra inexorablement !!!
et il n'y as pas de code défaut pour une fuite de liquide de clim !!!

je revérifierais la pression du circuit de clim .
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Message par bubu39 Mer 4 Jan 2017 - 13:36

je vais voir ça

merci

ps : l'outil de recharge ne met pas le circuit en pression si il voit une fuite mais peut être est elle trop petite pour être vue
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Message par RICOU82 Mer 4 Jan 2017 - 13:43

j'ai eu ce  problème sur ma première C5, j'avais une légère fuite au compresseur. lorsque je faisait recharger le circuit, la clim fonctionnait quelque temps, puis s'arrêtais de faire du froid ......bilan changement compresseur de clim.

essaye de trouver un garage spécialisé dans la clim, ils mettent un produit jaune fluo dans la recharge et si ça fuit, ça se voit direct !!!!
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Message par bubu39 Mer 4 Jan 2017 - 13:46

je vais cela merci du conseil...
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Message par c5cab Mer 4 Jan 2017 - 14:14

je suis sortie ce matin et il faisait -4degrés , et bien même constat : pas de clim , le voyant AC clignote 2 fois et l'afficheur bascule sur recyclage d'air. le chauffage arrive rapidement et il ni a pas de bué dans la voiture!
je pense quand dessous une certaine température le fonctionnement est diffèrent.
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Message par c5cab Mer 4 Jan 2017 - 14:20

c5cab a écrit:je suis sortie ce matin et il faisait -4degrés , et bien même constat : pas de clim , le voyant AC clignote 2 fois et l'afficheur bascule sur recyclage d'air. le chauffage arrive rapidement et il ni a pas de bué dans la voiture!
je pense quand dessous une certaine température le fonctionnement est diffèrent.

apres avoir lu le manuel ...je crois comprendre que c'est normal?

A/C (Air Conditioning): This button turns
the air conditioning compressor off or on under most
conditions. The light on the A/C button will come on
when the compressor is operating in either the automatic
or manual mode. The air conditioning does not operate
at temperatures below approximately 35F to 40F
(2C to 4C). The light on the A/C button will flash if
pressed when air conditioning is not available. The air
conditioning cools and dehumidifies the air coming into
the vehicle. The air conditioning cannot be turned off in
defrost and defog, as it helps to remove moisture from
the vehicle. It also helps to keep the windows clear.

If the system is operating in the AUTO mode, turning
the air conditioning off will delete AUTO from the
digital display and show current mode and fan settings.
The AUTO button must be pressed to return to the
automatic mode operation.
The air conditioning may be forced off at high engine
speeds or high engine oil or coolant temperatures.
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Message par RICOU82 Mer 4 Jan 2017 - 14:24

c'est aussi une piste !!!!
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Message par bubu39 Mer 4 Jan 2017 - 18:27

ben ici ça affichait 7 deg dans la voiture, mais bon une petite dérive sur la sonde et ça peut expliquer aussi...

Elle a 16 ans et ça peut fluctuer.

C'est galère de trouver les schémas du faisceau électrique ainsi que données technique de fonctionnement.
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Message par Torch Red Mer 4 Jan 2017 - 20:50

c5cab a écrit:je suis sortie ce matin et il faisait -4degrés , et bien même constat : pas de clim , le voyant AC clignote 2 fois et l'afficheur bascule sur recyclage d'air. le chauffage arrive rapidement et il ni a pas de bué dans la voiture!
je pense quand dessous une certaine température le fonctionnement est diffèrent.


il était temps que tu lise enfin ton manuel Jean-Marie... climatisation fonctionnement 839752 climatisation fonctionnement 839752 climatisation fonctionnement 839752 Very Happy Wink

Le mode Climatisation est verrouiller à partir de 3° mesuré à la sonde de mémoire et le compresseur ne s'enclenche pas ... geek
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Message par c5cab Mer 4 Jan 2017 - 21:04

Merci mon Gégé ! Trop fort 💪
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Message par Torch Red Mer 4 Jan 2017 - 21:17

Wink
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Message par DreamCorvette Mer 4 Jan 2017 - 21:29

Yep !
J'ai eu cela lors de la ballade en Savoie en 2014, passage d'un col, 0°, plus de clim ...
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Message par Torch Red Mer 4 Jan 2017 - 21:42

je vais te faire un court en live Dream sur le fonctionnement de ta belle... climatisation fonctionnement 839752 climatisation fonctionnement 839752 Mr. Green
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Message par RICOU82 Jeu 5 Jan 2017 - 6:14

sorry, mais il ne fait jamais froid chez nous dans le sud !!!! lol lol
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Message par bubu39 Jeu 5 Jan 2017 - 7:57

idem ici, il ne fait jamais vraiment froid et jamais vraiment beau non plus lol

ça sera pas aujourd'hui que je testerai quoi que ce soit... il fait 0...

Il faut dire qu'elle est arrivé en 2011 en france (c'est une anglaise) avec 48 000 km. que là elle en a 61 000 et que je viens de lui en mettre 3000 en 3 mois pour voir tout ce que qui ne va pas.Et qu'en 2012 elle avait déjà 55 000km. Je vous laisse imaginer l'immobilisation...

Et donc les dégâts qui vont avec le fait de ne pas faire tourner les mécaniques...
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Message par bubu39 Jeu 5 Jan 2017 - 12:34

une question de plus :

combien il y a de sondes de temperature d'air sur la C5?

il y a certain véhicule où elles sont plusieurs...
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Message par Torch Red Jeu 5 Jan 2017 - 13:05

Arrête de poser des question bubu... Mr. Green

Si tu parle la sonde de température d'habitacle, il n'y en a qu'une seule au niveau de la console centrale, en fait cette sonde c'est tout simplement un fil chaud.

Attention, si tu dois la démonté, elle s'enlève en faisant lui faisant faire un quart de tour et elle est fragile... Wink
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Message par bubu39 Jeu 5 Jan 2017 - 13:32

Je parlais de la température extérieure...

je me suis aussi aperçu que la clim participait au refroidissement du moteur. Quand elle est en route les ventilos tournent et la temp moteur reste collée à 90°C. quand elle ne fonctionne pas le moteur grimpe assez vite à 109-111°C puis ventilo en route et redescente à 100°C etc...

La clim a donc une importance pour le moulin.

Je sais je suis un torturé de la tête lol. Et tu n'imagines pas comment je suis avec mes motos de course... PTDR
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Message par Torch Red Jeu 5 Jan 2017 - 13:57

T'inquiète bubu, on ait un peu tous pareil… Mr.Red Mr. Green

De toute façon il vaut mieux rouler en mode « auto » été comme hivers, au moins le compresseur fonctionne de temps en temps et cela évite bien des soucis et c’est valable pour tous véhicules… Wink

Concernant la C5, il est vrai qu’elle monte en température assez vite et encore plus en été, après il faut savoir que jusqu’à 120° il n’y a pas de soucis.

Il est vrai que nous français dès que l’on voit la température de refroidissement monté au-dessus de 90° on commence à se poser des questions… geek Very Happy

En fait aux USA la température moteur est calé plus haut, la raison est simple, plus le moteur est chaud et moins la vette pollue.

Pour information la C5 est équipé d’origine d’un thermostat (calorstat) 180°, tu peux le remplacer par un thermostat 160° avec reprogrammation de tes ventilos et là ta belle ne dépassera pas le 90° hiver comme été et même dans les bouchons parisiens… Wink

J’avais fait faire cette petite modification sur ma C5 afin de ne pas être constamment en train de regarder l’aiguille du compteur de T° monté… party1

Voilà bubu tu sais tout… Very Happy Salut les Vettistes
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Message par bubu39 Jeu 5 Jan 2017 - 14:08

Merci de tous tes précieux conseils.

j'essaye de la garder la plus "stock" possible meme de garder l'option F41 amortisseurs pilotés de merde... Meme si je suis en train de voir avec un ami qui est fabricant d'amortisseurs si il peut me faire un truc qui va bien en conservant des amorto pilotes...

Enfin c'est une voiture qui a souffert d'un vrai manque de fonctionnement (environ 1 an et Demi sans trop roulé) donc.

Je m'y connais en moto sans aucun soucis ( je démonte/remonte un TLR et un GEX air/huile en dormant), mais les voitures c'est pas ma tasse de thé! et la corvette m'a l'air d'être un sacré truc très compliqué. Donc j'ai pas fini d'en avoir des questions...

Coté mecanique elle est relativement simple en fait, mais coté électrique ils se sont lâché les ricains!
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Message par Torch Red Jeu 5 Jan 2017 - 14:23

Mais de rien bubu… Wink

Après remplacer le thermostat 180° par un 160° n’est pas une modification qui dénature ta belle au contraire…!

Pour ce qui est des amortisseurs pilotés, toi, tu dois encore être en pneu Runflat  à coup sûr… geek

Change tes pneus par du non Runflat et tu verras que tes amortisseurs pilotés ne sont pas si mal que çà … Wink Very Happy


Dernière édition par Torch Red le Jeu 5 Jan 2017 - 14:24, édité 1 fois
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Message par Mimi77 Jeu 5 Jan 2017 - 14:24

Bonjour,
Pour savoir tout ou presque sur le fonctionnement de la clim....Enjoy  party1


Air Temperature Description and Operation 
The air temperature controls are divided into 5 areas:

    •  HVAC Control Components 

    •  Heating and A/C Operation 

    •  Automatic Operation 

    •  Engine Coolant 

    •  A/C Cycle 

HVAC Control Components
HVAC Control Module
The HVAC control module is a class 2 device that interfaces between the operator and the HVAC system to maintain air temperature and distribution settings. The battery positive voltage circuit provides power that the control module uses for keep alive memory (KAM). If the battery positive voltage circuit loses power, all HVAC DTCs and settings will be erased from KAM. The ignition 3 voltage circuit provides a device on signal. Three integrated potentiometers control mode and air temperature door positions and blower motor speed. The control assembly communicates the mode door position to the vacuum control assembly through five solenoid control circuits. The control module supports the following features:

Feature
 Availability
 
Afterblow
 No
 
Purge
 No
 
Personalization
 No
 
Actuator Calibration
 Yes
 

Air Temperature Actuator
The air temperature actuators are a 5 wire bi-directional electric motor that incorporates a feedback potentiometer. Ignition 3 voltage, low reference, control, 5-volt reference and position signal circuits enable the actuator to operate. The control circuit uses either a 0, 2.5 or 5-volt signal to command the actuator movement. When the actuator is at rest, the control circuit value is 2.5 volts. A 0 or 5-volt control signal commands the actuator movement in opposite directions. When the actuator shaft rotates, the potentiometer's adjustable contact changes the door position signal between 0-5 volts.

The HVAC control module uses a range of 0-255 counts to index the actuator position. The door position signal voltage is converted to a 0-255 count range. When the module sets a commanded, or targeted, value, the control signal is changed to either 0 or 5 volts depending upon the direction that the actuator needs to rotate to reach the commanded value. As the actuator shaft rotates the changing position signal is sent to the module. Once the position signal and the commanded value are the same, the module changes the control signal to 2.5 volts.

Air Temperature Sensors
The air temperature sensors are a 2-wire negative temperature co-efficient thermistor. The vehicle uses the following air temperature sensors:

    •  Ambient air temperature sensor 

    •  Inside air temperature sensor 

A signal and low reference circuit enables the sensor to operate. As the air temperature surrounding the sensor increases, the sensor resistance decreases. The sensor signal voltage decreases as the resistance decreases. The sensor operates within a temperature range between -40 °C (-40 °F) to 101 °C (215 °F). The sensor signal varies between 0-5 volts. 

The input of the duct sensor temperature is different from the ambient and inside sensors. The HVAC control module converts the signal to a range between 0-255 counts. As the air temperature increases the count value will decrease.

If the HVAC control module detects a malfunctioning sensor, then the control module software will use a defaulted air temperature value. The default action ensures that the HVAC system can adjust the inside air temperature near the desired temperature until the condition is corrected.

The driver information center (DIC) displays the ambient air temperature value that it receives from the HVAC control module through a class 2 message. The scan tool has the ability to update the displayed ambient air temperature. The ambient air temperature value is displayed or updated under the following conditions:

Condition
 Display
 
At start up with the engine off more than 3 hours
 Displays real-time temperature
 
At start up with the engine off less than 3 hours
 Displays last stores temperature
 
Vehicle moving above 26 km/h (16 mph) for 1.5 minutes
 Displays real-time temperature
 
Vehicle moving above 72 km/h (45 mph) for 1 minute
 Displays real-time temperature
 

Sunload Sensor
The sunload sensor is a 2-wire photo diode. Low reference and signal circuits enable the sensor to operate. As the light shining upon the sensor gets brighter, the sensor conductance increases. The sensor signal decreases as the conductance increases. The sensor operates within an intensity range between completely dark and bright. The sensor signal varies between 0-5 volts. The HVAC control module converts the signal to a range between 0-255 counts. 

The sunload sensor provides the HVAC control module a measurement of the amount of light shining on the vehicle. Bright, or high intensity, light causes the vehicles inside temperature to increase. The HVAC system compensates for the increased temperature by diverting additional cool air into the vehicle.

If the HVAC control module detects a malfunctioning sensor, then the control module software will use a defaulted sunload value. The default action ensures that the HVAC system can adjust the inside air temperature near the desired temperature until the condition is fixed.

A/C Pressure Sensor
The A/C refrigerant pressure sensor is a 3-wire piezoelectric pressure transducer. A 5-volt reference, low reference, and signal circuits enable the sensor to operate. The A/C pressure signal can be between 0-5 volts. When the A/C refrigerant pressure is low, the signal value is near 0 volts. When the A/C refrigerant pressure is high, the signal value is near 5 volts. The PCM converts the voltage signal to a pressure value.

Heating and A/C Operation
The purpose of the heating and A/C system is to provide heated and cooled air to the interior of the vehicle. The A/C system will also remove humidity from the interior and reduce windshield fogging. The vehicle operator can determine the passenger compartment temperature by adjusting the air temperature switch. Regardless of the temperature setting, the following can effect the rate that the HVAC system can achieve the desired temperature:

    •  Recirculation actuator setting 

    •  Difference between inside and desired temperature 

    •  Difference between ambient and desired temperature  

    •  Blower motor speed setting 

    •  Mode setting 

The control module makes the following actions when automatic operation is not selected, and an air temperature setting is selected:

    •  When the air temperature switch is placed in the warmest position, the control module commands the air temperature door to divert maximum air past the heater core. 

    •  When the air temperature switch is placed in the coldest position, the control module commands the air temperature door to direct air to bypass the heater core. 

    •  When the air temperature switch is placed between the warmest and coldest positions, the control module monitors the following sensor inputs to determine the air temperature door position that diverts the appropriate amount of air past the heater core in order to achieve the desired temperature: 

       -  Sunload 

       -  Ambient temperature 

       -  Inside temperature 

The A/C system can be engaged by pressing the A/C switch. The A/C switch will illuminate when the A/C switch is pressed to the on position. Pressing the A/C switch the control module grounds A/C request signal circuit from the powertrain control module (PCM). The following conditions must be obtained before A/C compressor engagement is allowed:

    •  The engine coolant temperature (ECT) is less than 121°C (250°F) 

    •  The engine RPM is more than 550 RPM 

    •  The A/C pressure is between 207 kPa (30 psi) and 2826 kPa (410  psi)  

    •  The A/C request signal circuit is grounded. 

Once engaged, the compressor clutch will be disengaged for the following conditions:

    •  The throttle position is 100 percent 

    •  The A/C pressure is more than 2826 kPa (410  psi)  

    •  The A/C pressure is less than 207 kPa (30 psi) 

    •  The engine coolant temperature (ECT) is more than 121°C (250°F) 

    •  The engine speed is more than 5,500 RPM 

    •  The transmission shift 

    •  The PCM detects excessive torque load 

    •  The PCM detects insufficient idle quality 

    •  The PCM detects a hard launch condition 

When the compressor clutch disengages, the compressor clutch diode protects the electrical system from a voltage spike.

Automatic Operation
In automatic operation, the HVAC control module will maintain the comfort level inside of the vehicle by controlling the A/C compressor clutch, the blower motor, the air temperature actuators, the mode actuator and the recirculation actuator.

To place the HVAC system in Automatic mode, the following is required:

    •  The Auto switch must be activated 

    •  The air temperature switch must be in any other position other than full hot or full cold position 

Once the desired temperature is reached, the blower motor, mode, recirculation and temperature actuators will automatically be adjusted to maintain the temperature selected. The HVAC control module performs the following functions to maintain the desired air temperature:

    •  Monitor the following sensors: 

       -  Inside air temperature sensor 

       -  Ambient air temperature sensor 

       -  Sunload sensor 

    •  Regulate blower motor speed 

    •  Position the air temperature actuators 

    •  Position the mode actuator 

    •  Position the recirculation actuator 

    •  Request A/C operation 

Engine Coolant
Engine coolant is the essential element of the heating system. The thermostat controls the normal engine operating coolant temperature. The thermostat also creates a restriction for the cooling system that promotes a positive coolant flow and helps prevent cavitation.

Coolant enters the heater core through the inlet heater hose, in a pressurized state. The heater core is located inside the HVAC module. The ambient air drawn through the HVAC module absorbs the heat of the coolant flowing through the heater core. Heated air is distributed to the passenger compartment, through the HVAC module, for passenger comfort. Opening or closing the air temperature door controls the amount of heat delivered to the passenger compartment. The coolant exits the heater core through the return heater hose and recirculated back through the engine cooling system.

A/C Cycle
Refrigerant is the key element in an air conditioning system. R-134a is presently the only EPA approved refrigerant for automotive use. R-134a is a very low temperature gas that can transfer the undesirable heat and moisture from the passenger compartment to the outside air.

The A/C system used on this vehicle is a non-cycling system. Non-cycling A/C systems use a high pressure switch to protect the A/C system from excessive pressure. The high pressure switch will OPEN the electrical signal to the compressor clutch, if the refrigerant pressure becomes excessive. After the high and the low sides of the A/C system pressure equalize, the high pressure switch will CLOSE. This completes the electrical circuit to the compressor clutch. The A/C system is also mechanically protected with the use of a high pressure relief valve. If the high pressure switch were to fail or if the refrigerant system becomes restricted and refrigerant pressure continues to rise, the high pressure relief will pop open and release refrigerant from the system.

The A/C compressor is belt driven and operates when the magnetic clutch is engaged. The compressor builds pressure on the vapor refrigerant. Compressing the refrigerant also adds heat. The refrigerant is discharged from the compressor through the discharge hose, and forced through the condenser and then through the balance of the A/C system.

Compressed refrigerant enters the condenser at a high-temperature, high-pressure vapor state. As the refrigerant flows through the condenser, the heat is transferred to the ambient air passing through the condenser. Cooling causes the refrigerant to condense and change from a vapor to a liquid state.

The condenser is located in front of the radiator for maximum heat transfer. The condenser is made of aluminum tubing and aluminum cooling fins, which allows rapid heat transfer for the refrigerant. The semi-cooled liquid refrigerant exits the condenser and flows through the liquid line to the orifice tube.

The orifice tube is located in the liquid line between the condenser and the evaporator. The orifice tube is the dividing point for the high and the low pressure sides of the A/C system. As the refrigerant passes through the orifice tube, the pressure on the refrigerant is lowered, causing the refrigerant to vaporize at the orifice tube. The orifice tube also measures the amount of liquid refrigerant that can flow into the evaporator.

Refrigerant exiting the orifice tube flows into the evaporator core in a low-pressure, liquid state. Ambient air is drawn through the HVAC module and passes through the evaporator core. Warm and moist air will cause the liquid refrigerant to boil inside the evaporator core. The boiling refrigerant absorbs heat from the ambient air and draws moisture onto the evaporator. The refrigerant exits the evaporator through the suction line and flows back to the compressor in a vapor state, completing the A/C cycle of heat removal. At the compressor, the refrigerant is compressed again and the cycle of heat removal is repeated.

The conditioned air is distributed through the HVAC module for passenger comfort. The heat and moisture removed from the passenger compartment condenses, and discharges from the HVAC module as water.




Sensor Resistance Table (Outside Air Temperature - ohms) 

°C / °F      VS      Outside Resistance (ohms)
 
Temperature vs. Resistance Values (Approximate)
 
-40                   242,700 ohms
 
-30 / -22           177,000 ohms
 
-20 / -4             97,060 ohms
 
-10 / -14            55,319 ohms
 
0 /32                 32,654 ohms
 
10 / 50               19,903 ohms
 
20 / 68               12,493 ohms
 
30 / 86               8,056 ohms
 
40 / 104              5,327 ohms
 
50 / 122              3,603 ohms
 
60 / 140              2,488 ohms
Mimi77
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